Sisällöntuottaminen voi olla hemmetin vaikeaa. Siinä on monta palasta, joiden pitää kolahtaa paikalleen ja on ymmärrettävää, että yhdellä tai toisella voi mennä tässä prosessissa pasmat sekaisin.
Viime #sisältöjensalat-podcast vieraana oli Jukka Knuutinen ja keskustelun keskiössä oli TikTok. Tajusin, että sisällöntuotantoa ei käsitelty tarpeeksi podissa, joten pyysin josko Jukka voisi raottaa omaa prosessiaan, siitä mitä jatkuva sisällöntuotanto TikTokkiin vaatii.
Huom. samat perusperiaatteet pätevät ihan kaikkeen sisällöntuotantoon!
1. Tee pohjatyö
Älä hyppää täysin tuntemattomaan, vaan kirkasta mistä aiheista lähdet tekemään videoita. Määrittele itsellesi sisältöpilarit, jotka toimivat kattoteemoina videoillesi.
2. Homma alkaa ideoista
Teet videoita itsellesi tai yrityksellesi ideoiden tulee olla autenttisia sinulle ja kummuta oikeasta paikasta.
Toisin sanoen ÄLÄ TEE VIDEOITA, JOTKA EIVÄT KIINNOSTA SINUA VAIN KOSKA HALUAT NÄYTTÖKERTOJA
Jukka esimerkiksi etsi videoaiheet omista kiinnostuksen kohteista.
“Helpoin keino itselleni aiheen löytämiseen on lukea tietokirjallisuutta. Yhdestä kirjasta lypsin lähes 20 aihetta. Luin paljon kirjallisuutta markkinoinnin psykologiaan ja ajatusvinoumiin liittyen.”
Yrityksen näkökulmasta tilanne on hieman eri ja asiaan tullaan pureutumaan tulevissa kirjoituksissa, mutta oli video mikä tahansa, sen täytyy:
🎬Viihdyttää, 🧑🏻 🏫Opettaa,🌠Inspiroida tai ⬅️Kaikkia mainittuja
Toisin sanoen, videon tulee herättä tunteita ihmisessä, jota haluat puhutella!
Kun siis ideoit videoita, mieti mitä haluat sillä saavuttaa. Ideoita videoihin syntyy arkisista asioista, kommelluksista, virheistä ja opeista, joihin ihmiset pystyvät samaistumaan.
3. Käsikirjoitus
Ei välttämätön osa, mutta auttaa pirusti monen tyyppisissä sisällöissä. Ota huomioon – että tämä vie aikaa, eikä se välttämättä lähde ihan ekalla kerralla. Harjoitus tekee mestarin.
Tämä on toisiksi aikaa vievin prosessi – aikaa menee helposti puolesta tunnista tuntiin video.
4. Kuvaaminen
Jukka on sitä mieltä, että menestyneen tilin pyörittäminen – yksityishenkilöllä tai yrityksellä, ei vaadi muuta kuin puhelimen kameran
TikTok on mahdollistanut sen, että kuka tahansa voi luoda matalalla kynnyksellä videosisältöjä someen ja saada sillä ihmeitä aikaan. Se, että millä sisältö kannattaa kuvata, riippuu täysin tyylistä ja resursseista, joita sisältöön halutaan pistää.
5. Editointi
Jos editointi on sinulle täysin uutta, ota aikaa harjoittelulle. Se vaatii hermoja, teknistä osaamista sekä ymmärrystä ”mitä on editointi”. En siihen pureudu tarkemmin tässä, mutta jos kaipaat vinkkejä niin Youtuben ihmeellinen maailma on niitä pullollaan!
Jatkuva sisällöntuotanto TikTokkiin pähkinänkuoressa
Jatkuvan sisällöntuotannon tärkein ominaisuus on siis aloittaa ja miettiä, mitkä aiheet ovat sinulle itsellesi tärkeitä sekä merkityksellisiä.
Tämän jälkeen lähde rohkeasti kokeilemaan ja tee muutoksia tuloksiin perustuen. Et tarvitse sen kummempaa kuvauskalustoa ja suunnittelukin helpottuu ajan ja harjoituksen myötä.
Oma vinkkini onnistuneeseen sisällöntuottoon, on olla ottamatta sitä liian vakavasti. Kokeile, tee ja tee uudestaan.
Tai kuten itse tykkään sanoa niin, heitä spagettia seinään ja katso mikä tarttuu😂
Ja hei, jos haluat kuulla lisää vinkkejä TikTokin sisällöntuotantoon
